1966-1967
*526 Skvätt II byggdes av Gustav Ekelunds varv på Kössö (heter egentligen Köpstadsö) åt Roger Eliason, Göteborg. Mahogny-båt.
Roger Eliason skriver
Min första riktiga bekantskap med Stjärnan fick jag 1966 då jag seglade Marstrandsregattan som gast åt Peter Lundh i GKSS utlottningsbåt Stjärna 66 nr 525, Peter och jag var annars konkurrenter i GKSS-eka vid denna tidpunkt men Peter hade fått förmånen att få segla utlottningsbåten.
Vintern 1966-67 var jag som båtbyggarlärling med och byggde Stjärnbåt nr 526 vilket skedde på Gustav Ekelunds varv på Kössö, tanken var att den skulle byggts i Fiskebäck men av erfarenhet från min GKSS-eka som byggdes där och blev två år försenad tyckte min far att det var säkrast att skicka mig och materialet till Kössö och där tillsammans med Gustav Ekelund bygga en båt till mig själv.
Om jag kommer ihåg lärlingstiden på Kössö? Har man haft med Gustav att göra går det inte obemärkt förbi, en goo gubbe men alltid jäktad och han valde inte sina ord speciellt väl. Ett exempel; Vi höll på att bordlägga och det var 15 grader kallt ute där bastrumman stod och när jag hämtat ett bord som legat i ångan och kom in i verkstaden skrek Gustav – pojkjävel skynda dig innan bordet kallnar och stäng för fan dörren efter dig. Inget gick tillräckligt fort för Gustav och att stänga dörren efter sig med ett bord i händerna som var 5 meter långt var inte så lätt.
Det var kul att vara med att bygga sin egen båt men det medförde en del komplikationer senare; Alla i Stjärnbåtskretsen kände till förhållandet och som ett exempel när båten stod i verkstaden hemtagen till Fiskebäck och jag gjort all lackning och målning färdig skulle den mätas. Ringde GKSS och frågade om Rolf Modigh kunde göra mätning men GKSS skickade istället en storvuxen man vid namn Paul Davidsson.
Paul gjorde en minutiös kontrollmätning och när jag trodde att allt var klart tog han fram en drill och ett 5 mm borr och säger, nu skall jag bara kontrollera bordtjockleken, jag svarade snabbt att det behöver du ingen drill för, det är bara att mätta i landningarna det är ju ett klinkbygge, Paul svarar att han var medveten om att jag varit med och byggt båten och jag kunde ju ha hyvlat borden koniska så att de höll måttet enbart i underkant.
Han borrade härefter ett håll i mitten av varje bord, nöjde sig dock med babordsidan efter mina alltmer högljudda protester. Att få hål i den färdig lackade/målade ytorna var en ledsam händelse som jag aldrig heller kommer att glömma.
Tänk vad man kan minnas efter 46 år!
1967
*66-526 Skvätt II seglar som *66 från det att den är ny.
*66-526 Skvätt II med Roger Eliason deltager i Kullaviksdagen.
1968
*66-526 Skvätt II med Roger Eliason deltager i Kullaviksdagen.
1969
*66-526 Skvätt II säljs av Roger Eliason till Stefan Nordgren.
1970-1971
*66-526 Asterix ägs av Stefan Nordgren.
Mail från Stefan Nordgren
Hej och tack för att jag fick komma ombord i gruppen ????
Det var lite lustigt idag, då min syster lagt till i Långedrag och råkat se ’Stjärnbåt 526’ där med mitt namn på ”skylten” och sms:at bilder. Det värmer i mitt hjärta och själ att se min gamla pärla i så gott skick, om än omriggad till ”gammelrigg” ifrån ”Stjärna-66” ? När jag köpte henne som 17-åring av Roger Eliason och hans far på Fiskebäcks båtvarv 1970 var hon byggd för racing enbart med ”Stjärna-66” rigg och spinnacker. Vitlackad, polerat skrov och botten med Internationals tvåkomponent 708 och en tunn röd vattenlinje ? Vi hade stora ambitioner, min vän Lars Leijon och jag men tyvärr hade kappseglingsklassen somnat av nästan helt. Vi gjorde några kappseglingar typ ”Särö- och Kullaviksdagen” med få båtar så det blev mest långsegling sedan faktiskt. En underbart fin och snabb och välseglande ”Stjärna” var hon dock och en fin övergång till Draken S-236 ”Galax II” som vi vann SM i Kullavik med Dodde Broberg som rorsman 1978, men det är en helt annan historia.
Bifogar mina enda bilder jag har från 1971 och inför långseglingen Askim-Danholmen-Hälleviksstrand med bomkapell, sovsäck, släpjolle och Trangiakök. Fina minnen är det och som man säger.. ”Det var bättre förr!”
1970
*66-526 Asterix med Stefan Nordgren deltager i Kullaviksdagen.
1971
*66-526 Asterix med Thomas Smedugn deltager i Kullaviksdagen.
1985
*66-526 ägs av Gösta Leffler.
1987-1993
*66-526 Stjärnan köpte Carina Lemhagen-Matz båten för 500 kronor av Jan Bäck och Göran Ahlin i Göteborg. Båten får nytt namn.
Epost från Carina Lemhagen-Matz till Torsten Jacobsson:
Hej Torsten!
Här kommer bilden du efterfrågar. Den är tagen av Britt-Marie Brovik. Men kolla förstås först med henne att du kan använda den.
1987 köpte jag 526:an för 500 kr i Göteborg av Jan Bäck och Göran Ahlin – eller rättare en kompis Hasse Palmqvist köpte den för min räkning – jag bodde i Stockholm och han i Göteborg, men vi har seglat ihop i Seglarskolans skutor under många år. Hasse visste att jag ville köpa en Stjärnbåt och nosade upp en. Den låg på en varvsplan utan stöttning och utan täckning. Jag tror att jag räddade den.
Körde upp båten på en vagn, slipade, lackade, dukade om … Båten var i i ganska eländigt skick på ytan, men själva träet perfekt utom ett bord på styrbordssidan. Båtplats i Årstavikens Segelsällskap här hemma på Söder.
I båten satt en lapp: Wiksten, Nordostpassagen 67, Göteborg, tel 42 10 20.
Genom Stjärnbåtsreigistret på GKSS fick jag veta följande:
Byggd 1966 på Fiskebäcks båtvarv av Gustav Ekelund, kölen Nya Gjuteriet i Lysekil, segel från Elvström Sails.
Båten döptes då till Skvätt II. Beställare var Holger Eliasson och ägare Roger Eliasson, V:a Frölunda.
Jag döpte min båt till Stjärnan och var så glad för min båt! Målade bordläggningen vit och rendrog mahognykappen. Sen kom lilla Calle 1990 och Fredrik 1993 och tiden för Stjärnan blev knapp. Skänkte därför båten till Stjärngossarna i Saltsjöbaden eftersom jag då visste att den skulle komma i goda händer.De renoverade ytterligare, döpte den till Grisslan och seglade henne flitigt. Vid ett tillfälle var jag ute och seglade båten igen, jättekul! Sen sålde de så småningom den vidare till Gattberg, Björn tror jag, i Nynäshamn. (Men detta vet Rolf Paulin & co allt om.)
Jörgen Mattsson och Thomas Sandberg blev senare ägare och det måste ha varit de som döpte henne till Karamellen. Under jubileumsseglingarna i Långedrag var hon snabb, så det blev ett göteborgskt ”Smällkaramellen”.
Snälla du, varför inte döpa den till Skvätt igen som den ursprungligen hette? Eller till Stjärnan som den hette när jag seglade henne? Det skulle vara så roligt. Men du kanske har egna planer och då har du det. Det är bara en tanke.
Jätteroligt att Stjärnan nu kommer till Västkusten igen – det tror jag hon kommer att trivas bra med. Lova att vara riktigt varsam och hoppas du får mycket glädje!
Seglarhälsningar,
Carina Lernhagen Matz
1993-2003
*66-526 Grisslan skänks av Carina Lemhagen-Matz till Stjärngossarna i Saltsjöbaden. Båten får nytt namn. Den seglades flitigt av Stjärngossarna.
2003-2010
*66-526 Grisslan köps av Lars Gattberg, Nynäshamn.
2010
*66-526 Karamellen Baggensfjärdens Stjärnbåtsseglare BSS fick Karamellen av Lars Gattberg våren 2010.
Rolf Paulin skriver:
När jag, i dag, var nere och hjälpte Dick och Uffe att lasta Karamellen kom jag att tänka på att Janne Göransson och jag tog hand om henne. Hon stod då på en kärra ute på Torö några mil utanför Stockholm. Lars var inte med när vi hämtade henne men han hade intygat att vagnen var helt i ordning. Vi började köra henne mot Tyresö där vi skulle göra en enklare rustning inför sommaren. Resan gick i början bra men efter en tid lät det stundtals förfärligt om hjulen. Vi kollade naven men allt verkade vara ok. Oljudet blev värre och värre och vi var mycket tveksamma till hur resan skulle sluta men efter någon timme var vi framme. Karamellen fick senare lite ”ettan” i några sprickor och ny bottenfärg. Sedan seglade jag henne till Saltsjöbaden. Under sommaren skötte hon sig riktigt bra i kappseglingarna med tanke på hur dåliga segel hon hade. Nästa vinter låg jag i kylan och renskrapade hela botten. Janne lovade att olja in henne ordentligt. 2011 köpte Jörgen Matsson och Thomas Sandberg Karamellen. Då BSS krävde att alla som deltog i våra Mästerskap seglade med gamla riggen riggades hon om och fick därmed nya segel.
Hälsningar!
Rolf Paulin
2011
*526 Karamellen köps av Jörgen Matson o Thomas Sandberg, Saltsjöbaden. Fått tillbaka gamla riggen och nya segel. Karamellen hade alltså riggats om till den gamla riggen inför denna säsong.
2012
*526 Karamellen har fått ny duk på däck.
2013
*526 Karamellen deltager framgångsrikt på Jubileumsseglingarna i Långedrag.
Roger Eliason, förste ägare till Stjärna 526, fick vid jubileumsseglingarna i Långedrag segla sin ”gamla” båt i första heatet, otroligt?
Roger Eliason skriver:
Det blev en stor överraskning när jag fick min gamla båt lottad till mig i första seglingen och det var förstås väldigt roligt. Var också kul att Thomas Sandberg var delägare till henne nu, jag känner honom sedan jag hade riggverkstad och levererade utrustning till Omegabåtar där han då var anställd.
2013
*526 Karamellen deltager på Jubileumsseglingarna i Baggensfjärden.
2014
*526 Karamellen köps Niklas Kahn i Orminge. Thomas S. och Jörgen M. är säljare.
2015
*526 Karamellen är till salu. Niklas vill sälja båten.
Har nu beslutat 526:an Karamellen ska säljas. Har en kille från Göteborg som vill köpa henne men tänkte kolla om det finns någon intresserad av henne i Nacka/Stockholm så hon fortfarande kan seglas med dom andra stjärnorna på Baggensfjärden.
Nya segel för ca 12000 kr för ca 2 eller 3 år sedan och däcket dukades om för bara några år sedan. En väldigt fin båt i bra skick
Båten finns i Nacka. Bra om den flyttas så snabbt som möjligt då tomten hon står på ska säljas. Båtvagn kan kanske medfölja.
Pris tas på telefon.
Hälsningar Niklas.
*526 Karamellen byter ägare. Torsten Jacobsson på Kössö (= Köpstadsö på vanlig svenska) köper Karamellen och därmed kommer båten efter ca 49 år tillbaka till den ö där den byggdes en gång i tiden.
*526 Karamellen hämtas av Dick och Ulf för transport till Göteborg o Kössö.
Dick Berghede skriver:
Tack vare Torsten Jacobsson har nu 526:an återbördats till Kössö där hon byggdes 1967. Han ställer nu båten till Stjärnbåtskonsortiets förfogande och ömma vård. Hon har nu installerats i verkstaden i Nol, och skall få en välbehövlig översyn och uppfräschning inför stundande spännande säsong!
Torsten Jacobsson:
Tack Ulf och Dick, som tog hem henne, och alla ni andra som hjälpt till att få henne på plats i verkstan. Vi ses på tisdag! Jag ser att Lars och Claes redan demonterat det ena och det andra.
2016
*526 Emerentia seglas i Långedrag. Hemmahamn på ”Kössö” eller på ren svenska Köpstadsö.
2017
*526 Emerentia seglas i Långedrag.
*526 Emerentia får här ett nytt bord. Alla bord med sprickor i är ny bytta.
2019
*526 Emerentia seglas för fullt
2020
*526 Emerentia seglas för fullt
2023
*526 Emerentia är på äventyr i Frankrike, läs mer om detta i denna artikel i Seglarbladet.