1964
*518 Lagun byggdes troligen av I. Holm, Motala åt någon.
Det är mycket osäkert om nedanstående Stjärnbåt är nr 518.
Den får ha detta nr så länge. Vi får leta och forska vidare.
2014
*518 Lill-Yra är till salu i Vingåker. Seglats i Hjälmaren.
Nedanstående skriftväxling är hämtad från Facebook:
Fredrik Leijonhuvud: Vi har inte hittat numret på den här. Muntliga uppgifter säger att den ska vara byggd på Williams varv (Motala båtvarv) på 1950-talet. Inget nummer i spegel eller segel. Lystrar till namnet ”Lill-Yra” Har varit hemmahörande i Karlstad och senast i Läppe hamn vid Hjälmaren. Många beslag ser ut att vara från Schelin i Kungsör.
Fredrik Leijonhufvud: Speciella kännetecken: översta bordet i mahogny, centrumlyft med öglor under två kölbultar. Kapellfästen runt sargen på utsidan. Motorfäste på en stålstång som pekar ut ett par dm från aktern. Skrovet har tidigare varit blått.
Dick Berghede Hej Fredrik! Kul att ni går igång med Stjärnbåten även hos er. Jag tror inte att ni kommer att ångra er. Det finns så mycket känslor och annat inbakat i just denna båttyp. Är övertygad om att ni kommer att få erfara stort intresse från många olika håll med denna satsning. Anders Wiss som ju sköter hemsidan (stjärnbåten.se) har lite idéer om båtens nummer m.m. Vi kommer att fördjupa oss i originalregistret och de attester som kan vara intressanta (finns ju på GKSS) så vi skall nog hitta båtens nummer, om den nu fick något? Det är ju inte alldeles självklart. Lycka till och hör gärna av er om vi i Götet kan bidraga med något!
Tonie Herteby: Namnet Lill-Yra är satt av senaste ägaren som köpte henne från ett dödsbo. Hälsar medhjälparen vid transporten till Skeppsholmen.
Fredrik Leijonhufvud: Vi får se hur tidsplanen ser ut för restaureringen. Eftersom båten ska tas in för en heltenovering gjordes inte någon ingående besiktning. Snabbt konstaterades: bordläggning i slagen släppt från bottenstockar, röstjärnsbultar mycket rostiga, virket i bulthålen troligen drabbade av spiksjuka, ett bord hade en rejäl torkspricka, däcket har tappat formen längs sarg och kapp (lutar inåt), kölplankan och dödträt bör nog bytas när man har chansen. Bommen har en trasig likränna som kan lagas. Sista decimetern av barlastkölen har brutits av.
Fredrik Leijonhufvud: Renoveringstakten kommer att bero på hur eleverna på skolan kan jobba, om allt går perfekt sjösätter vi i slutet av maj 2015.
Fredrik Leijonhufvud: Positivt med båten är: välbyggd med avseende på linjeföring/bordsindelning, komplett med stående rigg och (gamla) segel. Masten är i bra skick, det mesta av bordläggning, spant, och flera bottenstockar troligen ok.
Fredrik Leijonhufvud: Speciella kännetecken: översta bordet i mahogny, centrumlyft med öglor under två kölbultar. Kapellfästen runt sargen på utsidan. Motorfäste på en stålstång som pekar ut ett par dm från aktern. Skrovet har tidigare varit blått.
Rolf Paulin: Först 1966 godkände man mahogny i bordläggningen. Då tänkte man sig nog att hela skrovet skulle vara mahogny. Detta kan förklara att båten inte har något nummer d.v.s. hon är inte är inmätt.
Fredrik Leijonhufvud: Aha, tack för det, då får den väl mätas in som nybygge efter renovering, om den håller måtten förstås.
Rolf Paulin: I boken ”Stjärnbåten” kan du hitta alla uppgifter om mått, materialbestämmelser mm.
Rolf Paulin: Fredrik! Vår kurs i träbåtsrenovering vill gärna komma och titta på ert arbete med ”Lill-Yra” i höst. Kan jag få din mejladress?
Tonie Herteby: Samma sak gäller M30 och M22, från 1966 fick man bygga i mahogny för att fin furu började bli dyr och svår att få tag i.
*518 Lill-Yra finns nu på Skeppsholmens folkhögskola, Stockholm.
Tonie Herteby skriver 2014-06-30:
Jag var med och körde hem Lill-Yra från Hjälmaren på lastbil för ett par veckor sedan.
Meningen är att båtbyggarlinjen på Skeppsholmens folkhögskola ska renovera henne under vintern. I slutet av maj 2015 är det sjösättning och då ska hon se ut som ny hoppas jag.
Nummer okänt. Byggort sägs vara Motala.