1961
*507 Pippelina byggdes av Janne Josefsson, Kungsviken åt Dodde Broberg. *507 var den sista som Janne byggde.
*507 Pippelina med Dodde Broberg deltager i Kullaviksdagen.
1962
*507 Pippelina med Dodde Broberg deltager i Kullaviksdagen.

1963
*507 Pippelina med Dodde Broberg deltager i Kullaviksdagen.
*507 Pippelina säljs av Dodde Broberg till Hans Caspersson. Nytt namn blir Atropin och den har blå mast.
1964
*507 Atropin med Hans Caspersson deltager i Kullaviksdagen.
1965
*507 Atropin med Hans-Erik Caspersson deltager i Kullaviksdagen.

1966
*507 Atropin med Hans-Erik Caspersson deltager i Kullaviksdagen.





1967
*507 Atropin köps av Bengt Ahlbom, Kullavik.
*507 Atropin med Bengt Ahlbom deltager i Kullaviksdagen
1968
*507 Atropin med Bengt Ahlbom deltager i Kullaviksdagen
1969?
*507 Atropin seglar som *66-507
1969
*66-507 Gloria med Bengt Ahlbom deltager i Kullaviksdagen
1971
*66-507 säljs av Bengt Ahlbom
1970-talet
*66-507 Queps ägs av Bengt Moser.
????
*66-507 har ev ägts av en Hans Hansson
1986-1987
*66-507 The Four Köpte Mikael Carlsson och Håkan Follin Stjärnbåten från Fjällsholmen av en ung kille, (17 år?) som gick på någon båtbyggarutbildning. Han hade köpt sig en K6:a istället.
Trät i kappen var delvis bytt av honom plus hela sargen runt sittbrunnen och även duken tror jag.
Vi gav 6 000 kr för henne med en gammal motor till som vi aldrig fick igång och med gamla segel som var stämplade från SM 1966(?) Det var med en spinnaker också fast ingen bom som vi fick bygga en själva.
Det var jag och min bror, Håkan Follin, som hade henne tillsammans och vi hade henne liggande i Barrevik på västra Orust. Hon hette ”The Four” när vi köpte henne men vi skruvade bort namnskylten (vi har den kvar i sjöboden). Hade inget direkt namn på henne, men ibland kallade vi henne ”Svea”. Hon var mycket fin i skrov och däck men det fanns en del blåträ och den förra ägaren hade bara jobbat med ovansidan så vi renskrapade hela utsidan, ovan och under vattenlinjen och blekte blåträt så gott det gick. Oljade mycket och lackade utsidan och oljade insidan. Även masten renskrapades senare. Dukningen var väl det som vi inte fick ordning på riktigt. Den var inte riktigt bra utförd och släppte lite här och var.

1993
*66-507 Säljer Mikael och Håkan Stjärnbåten till Michael Medin i Billdal som jag jobbade ihop med vid det tillfället. Vi fick samma pris som vi köpte henne för.
Mikael Medin skriver:
Jag köpte *507 av Mikael Carlsson och hans bror Håkan 1992. Jobbade som konsult på SJ Gods och jag hade en pojkdröm att en gång segla en egen stjärnbåt. Av en tillfällighet råkade jag se att Mikael hade båten till försäljning.
Hämtade den i Mollesund och seglade den till Örsviken, Billdal. Den kom tillbaka till sina rötter. Det jag inte visste då var att en granne, Bengt Ahlbom, i samma vik Örsviken, ägt båten slutet av 60-talet!
Jag dukade bl.a. om den och båten seglades flitigt mest av mig och mina barn. September 2005 sålde jag den till Ulf Bagewitz i Stockholms trakten. Sedan vet jag inte vad som hänt med *507. Jag kallade *507 för Svea ibland.
MVH
Mikael
Mikael Carlsson:
Jag vet att han hade kvar henne ca 2003 för då berättade han för mig att han tänkte ställa upp i en kappsegling med henne. Det är nog den Michael som du har uppgift om. Örsviken stämmer men inte årtalet. Det finns en uppgift på Baggensfjärdens websida om att hon är såld så de kanske har uppgifter?
2003
*66-507 ägs av Michael Medin och han kappseglar med båten.
2005
*66-507 säljs av Mikael Medin till Ulf Bagewitz, Stockholm.
2011
*66-507 är till salu. Historik om båten finns.
Annons
Stjärnbåt 507 till salu.
Fann följande på Blocket.se:
Nya segel inklusive spinnaker. Allt är en fröjd för öga och själ.
Båtkärra ingår, är godkänd för 40 km/h.
Full historik medföljer för den som önskar.
Slå till idag och Du gör ett fynd!
John Vilhelmsson
2016
Pratar med John Vilhelmsson ang *66-507.
Båten såldes till Kalmar. Köparen hade en brun SAAB 900 minns John.