1938
*121 Britta byggdes åt Britta Bernhardt, Karlskrona. Varv okänt.
1938-1941
*121 Britta ägs av Britta Bernhardt, Karlskrona.
1940
*121 Britta seglar på Juniorernas Saltsjöbadsregatta.
Från Juniorernas Saltsjöbadsregatta 7 juli 1940 på Baggensfjärden. Förutom 66 TRA-LA-LA t v i förgrunden ses i mitten stjärnbåt 121, som i protokollet från denna segling är namnlös; några månader senare omtalas den som BRITTA. I bakgrunden t h ses 113 KILA, 111 ANTARES och 21 CASELLA. Observera örlogsfartyget i fonden; det har inte kunnat identifieras.
1941-1945
*121 Britta ägs av Britta Bernhardt, Saltsjöbaden.
1943-1945
*121 Britta ägs av Gösta Bernhardt, Saltsjöbaden.
1945-1955
*121 Pricken köps av E. Strömberg, Dalarö.
1955-1959
*121 Pricken köptes av Ulf Nordemans far. Den seglades av Ulf och hans bror Hans fram till 1959.
Ulf skriver våren 2012: Har många härliga minnen från seglingarna med 121:an tävlingar på Ekoln och eskadersegling till Rastaholm på Ekerö. När jag tänker tillbaka är det otroligt att vi som 14 och 12 åringar seglade ensamma. De s.k. flytvästarna var snudd på sjunkvästar. Med bomkapell och spritkök kunde man vara ute några dagar. Hur kontakten med föräldrarna ägde rum vet jag ej. Lycka till med registret och har du frågor är du välkommen att kontakta mig.
Ulf Nordenman.
1959
*121 Pricken säljs av Ulf Nordenman till Nylund, Uppsala, Ekoln Segelklubb.
1960
*121 Pricken ägs av en Nylund, Uppsala SS som kapsejsade utanför Ekolns Segelklubb och båten sjönk på Ekoln. Flyttankarna var borttagna.
1962
*121 ägs av en R. Nordenman, Uppsala enligt KSSS årsbok 1963. Stämmer nog inte. A.Wiss
2018
From: Ulf Nordenman
To: Jan Tagesson
Hej Janne.
Dessa fantastiska stjärnbåtsår
Broder Hans och jag fick vår båt när vi var 12 resp 14 år Egentligen hade vi ingen större seglingsbakgrund. Pappa Sten med broder David hade under kriget en neptunkryssare med nummer 13. De deltog i en del tävlingar och som du förstår gav segelnumret ingen större lycka utan de kom sist i varje segling.
Nå tisdagseglingarna var lite speciella vi seglade från Skallan till Skarholen 4 distansminuter före tävllingarna och det gick bra problemet var att vinden avtog fram på kvällen så hem färden tog tid. Vi hade 121, Olle Agenfors och Nollan seglade ESK-båten 85, Lars Carlsson 112 och Hans Ryberg 171. Bosse Wallstens båt hade förmodligen 88 jag tror inte 93.
Som du mycket riktigt nämner var 223:an oslagbar. Skälet till detta var att Gösta var en duktig seglare men han hade ju en båt från västkusten som var utrustad med de allra modernaste seglen. Om jag inte missminner mig vann vi en gång över honom en seger som
jag än idag får nästan gåshud över.
Vi måste ha haft föräldrar som gav oss en frihet utöver det normala. Tänk dig två grabbar 13 resp 15 år eskadersegling till Rastaholm. Bomkapell, liggunderlag, gasolkök för tillagning av ravioli. Dryck på sin höjd Champis. Ringa hem?
Nej, nej. Flytvästar tveksamt. Båtarna läckte så öskar var obligatoriskt. Skogaholmslimpa med smör och ost.
Som båtägare var det inte bara segling som upptog tiden. Under vinterhalvåret eller snarare när snön började smälta var det dags för iordningsställande av båten inför sommarens äventyr.
Ja herregud vad det skrapades, slipades, spacklades, målades, ny slipning, ny spackling ny färg.
Det fanns ett färgborttagningsmedel som hette Ta väck? klibbigt och frätande. Vi sneglade hela tiden på hur Gösta med 223:an gjorde. Sjösättning. Ibland sjönk båten som en sten. I med mattor och annat tätningsmaterial. Till slut kunde vi sätta segel och kryssa
nedför Fyrisån. Motor var inte att tänka på. Kom senare.
Sammanfattningsvis: Stjärnbåten var den ultimativa juniorbåten.Vi lärde oss oerhört mycket om segling och sjömanskap vid möte med bl.a bröderna Bertze, Rickard Sarby och en mängd andra framförallt äldre seglare som tog hand om oss småpojkar.
ps vill du ha mer info slå en signal och hälsa kusinen.
Ulf Nordenman
Kungsbacka