Hoppa till innehåll

112 KSSS VIII

1935
*112 KSSS VIII byggdes åt KSSS, Stockholm. Varv okänt.

1935-1936
*112 KSSS VIII ägs av KSSS, Stockholm. * 112 var Volontärernas utlottningsbåt. Vinnare : Adam Lewenhaupt.

Foto från okänd fotograf. Statens Maritima Museum.

Från Ungdomens hösttävlingar i segling 26 september 1937, ”Stadshusregattan”. Stjärnbåt 119 är båten i förgrunden t v. Denna båt uppges i KSSS årsbok 1939-41 tillhöra Barbro Lindblad i Smedslätten; något namn på båten anges inte. Den återkommer i slutet av 40-talet under annan ägare i sällskapets matriklar under namnet JUPPE. De övriga båtar vars segelnummer kan urskiljas är fr v t h 111 ANTARES, stjärnbåt 58 (namnlös), stjärnbåt 82 (namnlös), 101 DIRIGOLD, 105 STABBE STABBE, stjärnbåt 118 (utan namn), 112 GUDUNGEN, 106 METEOR, stjärnbåt 85 (utan namn), 27 KOMET, stjärnbåt 182 (utan namn) samt stjärnbåt 83 (utan namn).

1936-1939
*112 Gudungen ägs av Adam Lewenhaupt, Djursholm.

1938
*112 Gudungen deltagar i Stadshusregattan Söder Mälarstrand .

Foto från KSSS Oscar Norberg, Statens Maritima Museum.

Från Ungdomens hösttävlingar i segling, den s k Stadshusregattan, 25 september 1938. 113 KILA är stjärnbåten i mitten närmast kameran; t v ses 100 VINGENETT och skymd i bakgrunden 112 GUDUNGEN. Baksidesanteckning tyder på att detta fotografi varit avsett att publiceras i tryck; var så skett är dock inte bekant.

*112 Gudungen deltagar i Stadshusregattan Söder Mälarstrand .

Foto från KSSS Oscar Norberg, Statens Maritima Museum.

Från Ungdomens hösttävlingar i segling, den s k Stadshusregattan 1938; stjärnbåtar på Riddarfjärden 25 september. Stjärnbåt 106 METEOR är båten med mörkt skrov t v; därefter följer stjärnbåtarna 27 KOMET, oidentifierad båt, 112 GUDUNGEN, 115 GILLÖGA, 109 X, 118 (namnuppgift saknas), 116 (namnuppgift saknas), 9 (namnuppgift 1938 saknas; senare PYRET), 104 CASTOR, 107 SPIGG, 66 (namnuppgift 1938 saknas; senare TRA-LA-LA) samt två oidentifierade båtar.

Foton: Statens Maritima Museum

1939-1942
Ägare till *112 Gudungen okänd.

1942
*112 Gudungen ägs av Bertil Gårdlund, Stockholm.

1943
*112 Gudungen deltager i Skolungdomens höstseglingar, söder om Restaurangholmen, Stockholm.

Foto från KSSS Oscar Norberg, Statens Maritima Museum.

Från Skolungdomens höstseglingar 1943, söder om Restaurangholmen 25 september; i bakgrunden kallbadhuset och Grand Hotels sommarrestaurang. Stjärnbåten 111 ANTARES är båten t v i förgrunden. Vem som äger den vid denna tid är oklart, då den i KSSS årsböcker 1943-45 uppges vara ”Stadshusregattans prisbåt”. Bakom ANTARES kan urskiljas stjärnbåtarna 112 GUDUNGEN, 216 LILL-KILEN, 21 GLIMT och 247 BAMBINA. Jfr KSSS-samlingens Fo133698 och -701 från samma tillfälle.

Foto från Oscar Norberg, Statens Maritima Museum.

Från Skolungdomens höstseglingar på Baggensfjärden, Saltsjöbaden 25 september 1943. Pojkar och flickor seglade i skilda omgångar; bilden visar pojkarnas segling. De segelnummer som kan urskiljas på bilden är fr v t h 11 ARCTURUS, 271 AMIGO, 21 GLIMT (skymd), 105 STABBE STABBE (skymd), 236 ÅLEN (skymd), 111 ANTARES, 247 BAMBINA (skymd), 216 LILL-KILLEN (skymd) och 112 GUDUNGEN.

1946
*112 Gudungen köps av K. G. Didrichson, Saltsjö-Duvnäs.

1961
*112 Gudungen ägs av K. G. Didrichson, Stockholm.

1961-1964
*112 Fu-Ling ägs av Marianne och Arne Stenberg, Gävle.

1969-1976
*112 Saltkråka.

Epost från Olle Wijk 2013 april:
*112 Ägdes av Olle Friberg. Detta var hans första stjärnbåt, jag vill minnas att den hette Saltkråka men är ej 100 % säker. Han ägde sedan nr. *418, se nedan.

1972
*112 med Lars-Inge Wijk deltager i Storsjödagarna i Sandviken.

2018
From: Ulf Nordenman
To: Jan Tagesson

Hej Janne.
Dessa fantastiska stjärnbåtsår
Broder Hans och jag fick vår båt när vi var 12 resp 14 år Egentligen hade vi ingen större seglingsbakgrund. Pappa Sten med broder David hade under kriget en neptunkryssare med nummer 13. De deltog i en del tävlingar och som du förstår gav segelnumret ingen större lycka utan de kom sist i varje segling.
Nå tisdagseglingarna var lite speciella vi seglade från Skallan till Skarholen 4 distansminuter före tävllingarna och det gick bra problemet var att vinden avtog fram på kvällen så hem färden tog tid. Vi hade 121, Olle Agenfors och Nollan seglade ESK-båten 85, Lars Carlsson 112 och Hans Ryberg 171. Bosse Wallstens båt hade förmodligen 88 jag tror inte 93.
Som du mycket riktigt nämner var 223:an oslagbar. Skälet till detta var att Gösta var en duktig seglare men han hade ju en båt från västkusten som var utrustad med de allra modernaste seglen. Om jag inte missminner mig vann vi en gång över honom en seger som jag än idag får nästan gåshud över.
Vi måste ha haft föräldrar som gav oss en frihet utöver det normala. Tänk dig två grabbar 13 resp 15 år eskadersegling till Rastaholm. Bomkapell, liggunderlag, gasolkök för tillagning av ravioli. Dryck på sin höjd Champis. Ringa hem?
Nej, nej. Flytvästar tveksamt. Båtarna läckte så öskar var obligatoriskt. Skogaholmslimpa med smör och ost.
Som båtägare var det inte bara segling som upptog tiden. Under vinterhalvåret eller snarare när snön började smälta var det dags för iordningsställande av båten inför sommarens äventyr.
Ja herregud vad det skrapades, slipades, spacklades, målades, ny slipning, ny spackling ny färg.
Det fanns ett färgborttagningsmedel som hette Ta väck? klibbigt och frätande. Vi sneglade hela tiden på hur Gösta med 223:an gjorde. Sjösättning. Ibland sjönk båten som en sten. I med mattor och annat tätningsmaterial. Till slut kunde vi sätta segel och kryssa nedför Fyrisån. Motor var inte att tänka på. Kom senare.
Sammanfattningsvis: Stjärnbåten var den ultimativa juniorbåten.Vi lärde oss oerhört mycket om segling och sjömanskap vid möte med bl.a bröderna Bertze, Rickard Sarby och en mängd andra framförallt äldre seglare som tog hand om oss småpojkar.

Vill du ha mer info slå en signal och hälsa kusinen.
Ulf Nordenman
Kungsbacka