Varv som bl a byggt Stjärnbåtar
Här kommer det att finnas uppgifter så småningom om olika varv i Sverige som byggt bl a Stjärnbåtar. Det finns inte så mycket uppgifter än. Ni får gärna hjälpa till med både text och bilder.
Svensk Industrikalenders förteckning från 1947 över alla varv och båtbyggerier i Sverige
Varven som byggde Stjärnbåtarna försvann till stor del redan före plaståldern!
Text: Tomas Svensson 2017-12-31

Göteborgs varvens småbåtstillverkning hade sin storhets tid under slutet av 1920-talet och under 1930-talet. Ofta fanns lokala varv i varje liten vik längs älvmynningen och i skärgården. Någonstans kring 30 stycken- säkert fler om man räknar deltidsbåtbyggare som kanske sysslade med båt tillverkning på fritid eller säsong. 

De riktigt goda tiderna fanns från några år in på 30-talet och till 1940 när andra världskrigets avgörande skulle bli långvarigt. Före kriget var det framförallt särskilt stor efterfrågan på motorbåtar och mindre båtar. Medelklassen hade börjat få råd med båt i större utsträckning.

Efter kriget hämtade sig inte branschen. Bränsle ransonering och återkommande höjda skatter bidrog, även råvarubrist gav ökande priser på virke. Till och med skruv blev en bristvara särskilt då ojämn tillgång på alla dimensioner, detta fick varven lov att anpassa sig till. 

Båtpriserna steg därför kraftigt, samtidigt ökade konkurrensen av andra intresse områden under början av 1950-talet. Exempelvis sommarstugor och ökande efterfrågan på utlandsresor efter att de stängda gränserna öppnats. Allt fler svenskar började också fundera på sitt första bilinköp. Saab och Volvo presenterade nya småbilar som tack vare ökande serier och ökad maskinell bearbetning kunde kompensera kostnadsökningar, löner och skatter. 

Det var detta som var problemet för småbåtsvarven, det fanns inga möjligheter till rationalisering utan kostnadsökningarna slog igenom fullt ut på varan pris. Redan vid inledningen på 1950-talet började nedläggningarna, varven var för många i förhållande till orderingången. Först långsamt och sedan försvann varven allt snabbare. Det gick bättre i Bohuslän, här var lönerna runt 25-30 % lägre än i Göteborgs området, helt enkelt för att på Orust fanns inga konkurrerande välavlönade arbetstillfällen.  Ett par år in på 1960-talet när plasten kom var mer än hälften av de ursprungliga träbåtsvrven redan borta. Sedan gick det oerhört fort. 1969 tvingades till och med det mest ansedda Göteborgsvarvet stänga som ändå var ett ungt varv: Arendals båtvarv, Hjalmar och David Olsson, ej att förväxla med Arendals fartygsvarv! På båtmässan 1969 som drog rekordpublik fanns av hundratals båtar bara 3-4 stycken träbåtar!

 
Abrahamsson & Moberg, Färjenäs
Arendals båtvarv, Göteborg
Kustens varv eller Landgrenska varvet
 
Sundsandvik, Norra Orust.
 
Sverrevarvet, Göteborg.
Uddevalla båtvarv, Uddevalla.
Ängholmens Varv, Långedrag.
Vill ha information om nedanstående varv
AB Livbåtsvarvet, Göteborg
Almags varv
Anders Abrahamsson varv
 
Billdals båtvarv
Bröderna Arvidsson, Henån
 
Gustav Ekelund, Kössö.
Hallberg, H, Kungsviken
Hallberg, Otto, Henån
 
 
Josefsson, Kungsviken
 
Kustens varv
Köpstadsö Båtklubb
Lysekils verkstadsskola, Lysekil
 
Myrens Mek. Verkstad, Strömstad


 
Söbben, Orust
 
 
Uddevalla båtvarv
 
Önnereds varv, Göteborg
 
Nestor Nilssons varv, Strömstad
 
 
Varvsverksamhet idag (kommersiella och hobbyvarv)